Hoe kunnen we je helpen?

hoofdmenu
Bezig met laden Zoeken
Geen resultaten
    Groepsfoto

    Kunnen wij u helpen?


    Is uw situatie veranderd? Of wilt u de mogelijkheden binnen uw hypotheek met ons doornemen? Wij helpen graag!

    Bel ons via 013 461 20 10
    U bereikt ons van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 21.00 uur. En op vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.

    Zelf regelen

    Uw persoonlijke pagina op Mijn Leninginzicht geeft inzage in uw hypotheek. Ook regelt u hier zelf een extra aflossing of rentewijziging en vindt u uw jaaropgave.  

    Mail uw vraag

    Hieronder vindt u de meest gestelde vragen en antwoorden over Mijn Leninginzicht of uw jaaropgave. Mail ons gerust als uw vraag er niet tussen staat. 

    Zelf of via de adviseur?

    Is er iets veranderd in uw situatie? Sommige wijzigingen doet u zelf en soms moet dit via uw adviseur. 

    Wij helpen bij wijzigingen


    Een Woonfonds-hypotheek heeft flexibele voorwaarden. Dat is wel zo fijn want tijdens de looptijd van uw hypotheek kan veel veranderen. Denk maar eens aan de stand van de rente, de waarde van uw woning of misschien heeft u wel meer financiële ruimte om extra af te lossen. Wij geven u graag de mogelijkheid om uw hypotheek te wijzigen. U kunt dit vaak zelf regelen via Mijn Leninginzicht. En heeft u vragen? Dan informeren wij u graag of u vraagt advies aan uw adviseur.

    Blijf op de hoogte met onze Nieuwsbrief Extra

    Via de Extra Nieuwsbrief houden we u maandelijks op de hoogte van ontwikkelingen rondom hypotheken, wonen en uw woongenot. Hieronder schrijft u zich eenvoudig in.

    Veelgestelde vragen

    Jaaropgave

    Wanneer en hoe ontvang ik mijn jaaropgave over 2020?

    Heeft u een account voor Mijn Leninginzicht?
    Dan ontvangt u eind januari 2021 een mail dat uw jaaropgave klaarstaat op uw persoonlijke pagina.  

    Heeft u geen account?
    Dan ontvangt u de jaaropgave uiterlijk medio februari per post.

    Heeft u in februari nog niets ontvangen?
    Stuur dan een mail naar info@woonfonds.nl. Gebruik het e-mailadres dat bij ons bekend is. Vermeld hierbij uw contractnummer. Wij sturen dan een kopie naar het bij ons bekende adres.

    Ontvang ik mijn jaaropgave per post of digitaal?

    Heeft u een account voor Mijn Leninginzicht?
    Dan ontvangt u een mail waarin staat dat uw jaaropgave klaarstaat op uw persoonlijke pagina. 

    Heeft u geen account?
    Dan ontvangt u de jaaropgave per post.

    Ik heb geen jaaropgave ontvangen of ben hem kwijt. Wat nu?

    Vraagt u dan per mail een kopie jaaropgave aan via info@woonfonds.nl. Gebruik het e-mailadres dat bij ons bekend is. Vermeld hierbij uw contractnummer. Wij sturen dan een kopie naar het bij ons bekende adres.  

    Ook kunt u uw account op Mijn Leninginzicht activeren
    U activeert uw account via https://woonfonds.mijnleninginzicht.nl met uw contractnummer. Binnen 5 werkdagen versturen wij dan een brief met uw persoonlijke registratiecode. 

    Mijn hypotheek is in 2020 afgelost. Ontvang ik dan wel een jaaropgave?

    Heeft u een account op Mijn Leninginzicht?
    Dan vindt u uw jaaropgave op uw persoonlijke pagina in Mijn Leninginzicht. 

    Als uw hypotheek in 2020 is afgelost en u heeft geen account in Mijn Leninginzicht, ontvangt u de jaaropgave niet automatisch van ons. We willen hiermee voorkomen dat wij uw jaaropgave naar een verkeerd adres sturen. U vraagt uw jaaropgave op via info@woonfonds.nl.

    Waarom ontvang ik een jaaropgave?

    In de jaaropgave staan alle bedragen aan rente en aflossing van 2020. U gebruikt de jaaropgave voor uw aangifte Inkomstenbelasting bij de Belastingdienst.

    Er staat een fout in mijn jaaropgave

    Denkt u dat er een fout staat in deze jaaropgave? Geef dat dan aan ons door. Zet uw contractnummer in de omschrijving. Verstuur uw reactie bij voorkeur per email naar: info@woonfonds.nl.  

    Kan ik mijn jaaropgave digitaal inzien?

    U kunt uw jaaropgave digitaal inzien via uw persoonlijke pagina in Mijn Leninginzicht. 

    Bent u de registratiecode kwijt of wilt u een nieuwe aanvragen? Dit doet u eenvoudig via de inlogpagina van Mijn Leninginzicht.

    ​Ik zie mijn aflossing van december niet terug in de jaaropgave

    Heeft u ná 13 december 2020 een extra aflossing aan ons overgemaakt? Dan ziet u deze aflossing misschien niet terug op uw jaaropgave. U moet deze nog van de stand van de schuld over 2020 afhalen.

    • Stond het bedrag uiterlijk op 13 december op onze rekening? Dan wordt het nog verwerkt op de jaaropgave over 2020.
    • Stond het later dan 13 december op onze rekening? Dan staat het bedrag niet op de jaaropgave van 2020. 

    Doet u een extra terugbetaling via iDeal in Mijn Leninginzicht? Doe dit uiterlijk 20 december 2020, dan wordt het nog verwerkt op de jaaropgave over 2020.

    ​Per 1 december is er nog iets gewijzigd in mijn hypotheek. Dit zie ik niet terug in de jaaropgave.

    Als u iets wijzigt per 1 december 2020 ziet u dat pas in het overzicht of afschrift van 1 januari 2021 terug. Dat komt omdat u de rente achteraf betaalt. Dit ziet u terug op de jaaropgave van 2021 die u begin 2022 ontvangt.

    Ik heb geen persoonlijke pagina op Mijn Leninginzicht. Hoe ontvang ik dan mijn jaaropgave?

    Heeft u geen persoonlijke pagina op Mijn Leninginzicht? Dan ontvangt u uw jaaropgave per post thuis. Volgend jaar is de jaaropgave alleen via Mijn Leninginzicht in te zien.

    Mijn Leninginzicht

    Wat kan ik zien in Mijn Leninginzicht?

    Actuele gegevens over de samenstelling van uw lening.

    Uw leningdelen en aflosvormen;
    Uw rentevast-periode;
    De rente die u betaalt;
    Uw jaaropgave over 2020 (beschikbaar half januari 2021); 

    U kunt ook uw rentevast-periode opnieuw vastzetten of een rentemiddeling of -afkoop aanvragen. Ook kunt u een extra aflossing via iDEAL doen en uw bouwdepot bekijken en een betaling doen. 

    Hoe registreer ik mijn persoonlijk account?

    Om toegang te krijgen tot uw persoonlijk account moet u zich eerst registreren. U doet dit in 8 stappen:

    1. Ga naar https://woonfonds.mijnleninginzicht.nl en houd uw mobiele telefoon bij de hand.
    2. Kies voor 'Registreren'.
    3. Vul uw e-mailadres en 06-nummer in en kies een wachtwoord.
    4. Vul uw persoonlijke registratiecode in. Deze code ontvangt u per post.
    5. Vul uw geboortedatum in en ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacy beleid door het plaatsen van een 'vinkje'.
    6. Klik op 'Bevestigen'. U ontvangt per SMS een code op uw 06-nummer.
    7. Vul deze code in en kies nogmaals voor 'Bevestigen'.
    8. Volg verdere instructies op die u ontvangt per e-mail.

    Zijn mijn gegevens in veilige handen via deze site?

    Ja, u logt in op een beveiligde omgeving met een persoonlijke registratiecode die u per post ontvangt.

    ​Waar kan ik inloggen?

    U kunt inloggen via https://woonfonds.mijnleninginzicht.nl. Ook gaat u naar Mijn Leninginzicht via ‘Mijn Lening’ rechts bovenin onze site.

    Ik ben geregistreerd op Mijn Leninginzicht en mijn rentevast-periode loopt af. Ontvang ik mijn voorstel ook nog per post of alleen de melding via Mijn Leninginzicht?

    Als u zich heeft geregistreerd, ontvangt u per mail een melding dat uw nieuwe rentevoorstel klaarstaat in Mijn Leninginzicht. U ontvangt dan ook geen voorstel meer per post.

    Welke internetbrowsers ondersteunen Mijn Leninginzicht?

    Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox.

    Ik wil mijn Apple computer gebruiken om in te loggen. Wat moet ik doen?

    Mijn Leninginzicht werkt het beste vanaf een Windows-pc. Klanten met een Apple computer of ander Apple device met Safari gebruiken, hebben vaker inlogproblemen. Wilt u uw Apple computer of device gebruiken voor Mijn Leninginzicht, installeer dan Mozilla Firefox of Google Chrome.

    Ik kom niet op de site. Het lukt me niet om die ingewikkelde url in te toetsen.

    Geen probleem. U kunt ook naar woonfonds.nl gaan en bovenin klikken op Mijn Lening. Dan komt u ook in het inlogscherm van het portaal.

    Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe vraag ik een nieuw wachtwoord aan?

    Klik op de link 'Wachtwoord vergeten?' op de inlogpagina van Mijn Leninginzicht en volg de instructies. 

    Ik heb een nieuw mobiel telefoonnummer. Hoe pas ik mijn telefoonnummer aan?

    Het mobiele nummer dat bij ons bekend is, is een belangrijke manier om uw identificatie vast te stellen. Zo blijven uw gegevens goed beschermd.

    Werkt uw oude mobiele nummer nog?
    Dan logt u in op Mijn Leninginzicht en past u uw mobiele nummer aan.

    Werkt uw oude mobiele nummer niet meer?
    Dan vraagt u een nieuwe registratiecode aan via de inlogpagina van Mijn Leningzicht. Na de aanvraag krijgt u van ons een brief thuis met uw persoonlijke registratiecode. Met deze code maakt u uw persoonlijke account aan.

    Ik heb geen mobiele telefoon. Is het mogelijk om mij op een andere manier te registreren?

    Nee, het is alleen mogelijk een account te registreren met een Nederlands 06 nummer. Zonder mobiel nummer is het niet mogelijk om een account aan te vragen voor Mijn Leninginzicht.

    Ik heb geen e-mail. Hoe kan ik mij dan registreren/kan ik inloggen?

    Nee, u heeft een e-mail adres nodig om u te registreren en om in te loggen. Zonder mailadres is het niet mogelijk om een account aan te vragen voor Mijn Leninginzicht.

    Mijn 06-nummer is niet geldig.

    Een 06-nummer bestaat uit 10 cijfers. Er moet ook een 'streepje' (-) tussen '06' en de rest van de cijfers staan.

    Ik ontvang geen e-mail. Wat moet ik doen?

    Controleer uw junk-mail en zoek naar de e-mail. Nog steeds niet gevonden? Neem contact met ons op.

    Ik heb mijn e-mailadres gewijzigd. Kan ik nu nog inloggen?

    Ja, u kunt nog steeds inloggen. Log eerst in met het oude e-mailadres. In uw account kunt u het e-mailadres wijzigen via 'Uw gegevens'. Zodra u uw e-mailadres heeft aangepast, kunt u in het vervolg inloggen met het nieuwe e-mailadres.

    Werkt uw oude mailadres niet meer?
    Dan vraagt u een nieuwe registratiecode aan via de inlogpagina van Mijn leningzicht. Na de aanvraag krijgt u van ons een brief thuis met uw persoonlijke registratiecode. Met deze code maakt u uw persoonlijke account aan.

    Ik ben mijn registratiecode kwijt of de geldigheid is verlopen. Kan ik mij nog registreren?

    Ja, dat kan. Dan vraagt u een nieuwe registratiecode aan via de inlogpagina van Mijn leningzicht. Na de aanvraag krijgt u van ons een brief thuis met uw persoonlijke registratiecode. Met deze code maakt u uw persoonlijke account aan.

    Ik krijg de melding: 'De combinatie van de ingevoerde registratiecode en geboortedatum is bij ons niet bekend. Controleer uw gegevens.' Wat moet ik nu doen?

    Controleer de volgende punten:

    • Heeft u de registratiecode juist overgenomen? Controleer alle letters, cijfers, leestekens en karakters of deze juist zijn overgenomen.

    • Heeft u uw geboortedatum correct overgenomen? Gebruik de notatie: dd-mm-jjjj

    • Maakt u gebruik van het juiste internetadres? Controleer het internetadres dat u gebruikt met het internetadres in de brief die u van ons ontvangen heeft

    Staat uw vraag niet tussen deze meestgestelde vragen?

    Neem dan contact op met onze Klantenservice via 013 461 20 10. Zij helpen u graag op werkdagen van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 21.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.

    Ben ik verplicht me te registreren?

    Nee, dat is niet verplicht. Maar wel heel handig om actueel inzicht te hebben in de samenstelling van uw hypotheek. Bijvoorbeeld op het moment dat u uw jaaropgave nodig heeft voor uw belastingaangifte.

    Hoe ontvang ik mijn jaaropgave?

    Heeft u zich geregistreerd voor 'Mijn Leninginzicht'?
    Dan is de jaaropgave beschikbaar via Mijn Leninginzicht. U ontvangt dan een mail ter herinnering. De opgave over 2020 is medio januari beschikbaar in uw Leninginzicht. 

    Heeft u zich niet geregistreerd voor 'Mijn Leninginzicht'?
    Dan ontvangt u in februari 2021 de jaaropgave over 2020 per post thuis gestuurd.

    Rente wijzigen

    Kan ik bij Woonfonds mijn rente middelen?

    Ja, dat kan.

    Het kan gunstig zijn om uw rente te wijzigen naar de actuele rente. U betaalt dan een vergoeding (boete) voor de rente die wij hierdoor mislopen. Dit kunt u in 1 keer betalen, maar ook met een opslag in uw nieuwe rente. Dit noemen we 'rente middelen'. 

    Hoe regelt u een rentemiddeling?

    Via uw persoonlijke pagina in Mijn Leninginzicht vraagt u uw rentemiddeling aan. U betaalt € 250 op het moment dat u het voorstel van rentemiddeling accepteert. Na verwerking moet u 12 maanden wachten voordat u een nieuw voorstel kunt aanvragen.

    Overleg met uw adviseur of rentemiddeling in uw situatie gunstig is.

    Ik heb een (bank)spaarhypotheek. Is rentemiddelen dan ook een optie?

    Bij een (bank)spaarhypotheek hoeft een lagere rente niet altijd voordeliger voor u te zijn. Bij een spaarhypotheek heeft u ook te maken met een spaarpremie. U spaart namelijk in een apart potje. En over dit spaargeld krijgt u dezelfde rente als u betaalt voor uw hypotheek. Het kan zijn dat u dan dus meer geld moet gaan sparen of meer premie moet gaan betalen. 

    Wij adviseren u dan ook om contact op te nemen met uw adviseur. Uw adviseur kan voor u uitrekenen of het wijzigen van uw rente u voordeel oplevert.

    Welke boete moet ik betalen als ik mijn rente wijzig?

    Boete vinden wij geen goed woord. Dit woord doet namelijk vermoeden dat u iets doet wat niet mag. Terwijl het tussentijds wijzigen van de rente, juist iets is wat wij actief onder de aandacht brengen. Daarbij gaat het om een vergoeding voor de rente die wij mislopen. Als Woonfonds hebben wij namelijk de hypotheekgelden ook geleend. De toen geldende rente was hoger en moeten wij blijven betalen. Dus een boete? Voor u voelt dat misschien wel zo, maar feitelijk gaat het om een vergoeding voor ons verlies.

    Voor wat betreft de hoogte van de vergoeding: dat is afhankelijk van verschillende factoren. Om welke hypotheekvorm gaat het? Zijn er meerdere leningdelen? Wat is de rentevast-periode? Geen enkele situatie is gelijk. De berekening van de vergoeding verschilt dan ook per klant. Daarvoor kunt u dus het beste contact opnemen met een van onze medewerkers.

    Waarom betaal ik een vergoeding?

    Als u uw rentevast-periode eerder stopt dan afgesproken, vragen we u een vergoeding te betalen. Dit doen we omdat wij het geld voor uw hypotheek zelf ook hebben moeten lenen, toen de rente nog hoger was. Deze hogere rente moeten wij wel blijven betalen. 

    Risicoklasse

    Wat is een risicoklasse?

    De verhouding tussen de marktwaarde van de woning en de hoogte van de hypotheek bepaalt de risicoklasse van een hypotheek (zonder NHG). 

    We drukken de risicoklasse uit in percentages
    Hoe lager het verhoudingspercentage tussen uw hypotheek en de waarde van uw woning, hoe lager het risico voor de bank. Dit betekent een lagere risico-opslag en dus een lagere hypotheekrente.

    Hoe wijzig ik mijn risico-klasse?

    U regelt de wijziging via onze website. Hier vindt u alle informatie rondom het wijzigen van de risicoklasse en een online formulier om de wijziging aan te vragen.

    Welke documenten heb ik nodig?

    Om aan ons te laten zien dat de waarde van uw huis is gestegen, moet u een taxatierapport meesturen. In sommige gevallen is een WOZ-beschikking voldoende.

    Heeft u een Woningverhuur Hypotheek? Dan stuurt u een taxatierapport 'in verhuurde staat' mee.

    Extra aflossen

    Hoe regel ik een extra aflossing?

    U regelt een extra aflossing via uw persoonlijke pagina in Mijn Leninginzicht. U doet dit veilig en snel via iDeal.

    Hoeveel kan ik extra aflossen en hoe vraag ik dat aan?

    Dat is afhankelijk van de hypotheek die u heeft. Met de Comfort Lijn kunt u over de hele hoofdsom maximaal 20% van het oorspronkelijke bedrag aflossen zonder vergoeding die u moet betalen (boete). U hoeft dan geen vergoeding te betalen voor de rente die Woonfonds misloopt. Met de Woongenot Hypotheek en Voordeel Lijn kunt u over de hele hoofdsom maximaal 15% van het oorspronkelijke bedrag aflossen zonder vergoeding die u moet betalen (boete). Als u voor een groter aflosbedrag kiest, moet u dus rekening houden met extra kosten. De hoogte van de vergoeding verschilt per situatie. Als u inderdaad besluit om extra te gaan aflossen, dient u dat verzoek eenvoudig in via Mijn Leninginzicht.

    Heeft u een Mens & Leven of een (bank)spaarhypotheek?
    Dan duurt het verzoek langer, omdat er eerst akkoord bij de verzekeringsmaatschappij gevraagd moet worden. Hierbij is het ook verstandig om een financieel adviseur in te schakelen.

    Ik zie mijn aflossing van december niet terug in de jaaropgave

    Heeft u ná 13 december 2020 een extra aflossing aan ons overgemaakt? Dan ziet u deze aflossing misschien niet terug op uw jaaropgave. U moet deze nog van de stand van de schuld over 2020 afhalen.

    • Stond het bedrag uiterlijk op 13 december op onze rekening? Dan wordt het nog verwerkt op de jaaropgave over 2020.
    • Stond het later dan 13 december op onze rekening? Dan staat het bedrag niet op de jaaropgave van 2020. 

    Doet u een extra terugbetaling via iDeal in Mijn Leninginzicht? Doe dit uiterlijk 20 december 2020, dan wordt het nog verwerkt op de jaaropgave over 2020.

    ​Woonfonds informeert, uw adviseur adviseert

    Wij informeren u graag persoonlijk over uw hypotheek. Woonfonds geeft geen hypotheekadvies.

    Heeft u adviesvragen?
    Neem dan contact op met uw adviseur.

    Download bevestigen

    Met deze download gaat u akkoord met de Privacy Statement van Woonfonds.