Klantenservice

Veelgestelde vragen

Ik help u graag!
Wanda
Medewerkster klantenservice
wanda.jpg
    • Wat kan ik zien in Mijn Leninginzicht?

      • Uw leningdelen en aflosvormen;
      • Uw rentevast-periode;
      • De rente die u betaalt;
      • Uw jaaropgave;
      • Gevolgen life-events, zoals pensioen of betalingsproblemen;
      • U vraagt via 'Mijn Lening' een renteherziening aan.
      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Welke internetbrowsers ondersteunen Mijn Leninginzicht?

      Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Ik wil mijn Apple computer gebruiken om in te loggen. Wat moet ik doen?

      Mijn Leninginzicht werkt het beste vanaf een Windows-pc. Klanten met een Apple computer of ander Apple device met Safari gebruiken, hebben vaker inlogproblemen. Wilt u uw Apple computer of device gebruiken voor Mijn Leninginzicht, installeer dan Mozilla Firefox of Google Chrome.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Krijg ik mijn jaaropgave ook op papier?

      Nee, de jaaropgave is alleen nog beschikbaar via Mijn Leninginzicht. De opgave van 2017 is in februari 2018 beschikbaar in uw Leninginzicht.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Kan ik nu al inloggen?

      U ontvangt uiterlijk 25 oktober een brief van ons met een activatiecode. Deze gebruikt u om in te loggen. Wilt u al eerder inloggen? Bel dan met 013 461 20 10. We sturen u uw activatiecode dan vast toe via e-mail.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • ​Waar kan ik inloggen?

      U kunt inloggen via https://woonfonds.mijnleningin.... Ook gaat u naar Mijn leninginzicht via ‘Mijn Lening’ rechtsbovenin onze site.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Zijn mijn gegevens in veilige handen via deze site?

      Ja, u logt in op een beveiligde omgeving met een persoonlijke registratiecode die u per post ontvangt.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Hoe registreer ik mijn persoonlijk account?

      Om toegang te krijgen tot uw persoonlijk account moet u zich eerst registreren. U doet dit in 8 stappen:

      1. Ga naar https://woonfonds.mijnleninginzicht.nl en houd uw mobiele telefoon bij de hand.
      2. Kies voor 'Registreren'.
      3. Vul uw e-mailadres en 06-nummer in en kies een wachtwoord.
      4. Vul uw persoonlijke registratiecode in. Deze code ontvangt u per post.
      5. Vul uw geboortedatum in en ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacy beleid door het plaatsen van een 'vinkje'.
      6. Klik op 'Bevestigen'. U ontvangt per SMS een code op uw 06-nummer.
      7. Vul deze code in en kies nogmaals voor 'Bevestigen'.
      8. Volg verdere instructies op die u ontvangt per e-mail.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Ik kom niet op de site. Het lukt me niet om die ingewikkelde url in te toetsen.

      Geen probleem. U kunt ook naar woonfonds.nl gaan en bovenin klikken op Mijn Lening. Dan komt u ook in het inlogscherm van het portaal.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Kan mijn partner ook een account aanvragen?

      Ja, neem contact met ons op via 013 461 20 10. Dan sturen wij een registratiecode naar uw partner.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe vraag ik een nieuw wachtwoord aan?

      Klik op de link 'Wachtwoord vergeten?' en volg de instructies op het scherm en in de e-mail.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Ik heb een nieuw mobiel telefoonnummer. Hoe pas ik mijn telefoonnummer aan?

      U moet een nieuw account aanvragen. Neem contact met ons op via 013 461 20 10 en vraag een nieuwe registratiecode aan.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Ik heb geen mobiele telefoon. Is het mogelijk om mij op een andere manier te registreren?

      Nee, het is alleen mogelijk een account te registreren met een Nederlands 06 nummer.Is er een vertrouwd persoon in uw omgeving wiens mobiele nummer u hiervoor kunt gebruiken? Let op, we kunnen dit nummer ook gebruiken om contact met u op te nemen over uw hypotheek.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Ik heb geen e-mail. Hoe kan ik mij dan registreren/kan ik inloggen?

      Nee, u heeft een e-mail adres nodig om u te registreren en om in te loggen. Is er een vertrouwd persoon in uw omgeving wiens e-mail adres  u hiervoor kunt gebruiken? Let op, we kunnen dit e-mail adres ook gebruiken om contact met u op te nemen over uw hypotheek.  

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Mijn 06-nummer is niet geldig.

      Een 06-nummer bestaat uit 10 cijfers. Er moet ook een 'streepje' (-) tussen '06' en de rest van de cijfers staan.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Ik ontvang geen e-mail. Wat moet ik doen?

      Controleer uw junk mail en zoek naar de e-mail. Nog steeds niet gevonden? Neem contact met ons op.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Ik heb mijn e-mailadres gewijzigd. Kan ik nu nog inloggen?

      Ja, u kunt nog steeds inloggen. Log eerst in met het oude e-mailadres. In uw account kunt u het e-mailadres wijzigen via 'Uw gegevens'. Zodra u uw e-mailadres heeft aangepast, kunt u in het vervolg inloggen met het nieuwe e-mailadres.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Ik ben mijn registratiecode kwijt of de geldigheid is verlopen. Kan ik mij nog registreren?

      Ja, dat kan. Neem contact met ons op en vraag een nieuwe activatiecode aan. Vergeet niet uw naam, contractnummer en geboortedatum op te geven.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Ik krijg de melding: “De combinatie van de ingevoerde registratiecode en geboortedatum is bij ons niet bekend. Controleer uw gegevens.” Wat moet ik nu doen?

      Controleer de volgende punten:

      • Heeft u de registratiecode juist overgenomen? Controleer alle letters, cijfers, leestekens en karakters of deze juist zijn overgenomen.

      • Heeft u uw geboortedatum correct overgenomen? Gebruik de notatie: dd-mm-jjjj

      • Mogelijk is de registratiecode al in gebruik bij uw partner. Is dit het geval? Dan kunt u een extra registratiecode bij ons opvragen via 013 461 20 10

      • Maakt u gebruik van het juiste internetadres? Controleer het internetadres dat u gebruikt met het internetadres in de brief die u van ons ontvangen heeft

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Staat uw vraag niet tussen deze meestgestelde vragen?

      Neem dan contact op met onze Klantenservice via 013 461 20 10. Zij helpen u graag op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Ben ik verplicht me te registreren?

      Nee, dat is niet verplicht. Houdt u er wel rekening mee dat u uw toekomstige jaaropgaven alleen via Mijn Leninginzicht ontvangt. We versturen ze niet meer per post.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    Toon alle vragen
    • Kan ik bij Woonfonds mijn rente middelen?

      Ja, dat kan. Overstappen naar een andere rente kan voordelig zijn als de actuele rente van uw rentevastperiode lager is dan de rente die u nu betaalt. U betaalt dan wel een vergoeding voor de rente die Woonfonds dan misloopt, de boete. U breekt uw rentevastperiode namelijk eerder af. Maar dit bedrag hoeft u niet in een keer te betalen.
      Wij kunnen de boete verwerken in de nieuwe rente. We noemen dat rentemiddelen. Hierdoor wordt de rente hoger dan de actuele rente, maar meestal lager dan u nu betaalt. Door deze lagere rente bent u dan toch voordeliger uit. U kunt er ook voor kiezen om uw hypotheek over te sluiten. Maar dan betaalt u extra kosten: denk aan de boete, kosten voor de notaris en die voor een taxatie. Het middelen van de rente kan dan voordeliger zijn. Rentemiddelen is mogelijk bij zowel de Voordeel Lijn als de Comfort Lijn.

      Een lagere rente kan invloed hebben op uw premie bij bijvoorbeeld een spaarhypotheek. Vraag daarom advies aan uw adviseur als u dit overweegt.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Rentemiddeling: interessant voor u?

      Nu de rentes zo laag zijn, krijgen we regelmatig van klanten het verzoek om rentemiddeling aan te vragen. Vaak gaan ze er bij voorbaat al vanuit dat het voordelig uitpakt. Bijvoorbeeld omdat ze op verjaardagen van familie en vrienden horen dat zij dankzij rentemiddeling een lager maandbedrag betalen. Maar elke situatie is anders. Vooral als u een (bank)spaarhypotheek heeft, is het nog maar de vraag of een lagere rente daadwerkelijk voordeliger is. Bij die hypotheekvorm heeft u namelijk ook te maken met een spaarpremie. En over dat spaargeld krijgt u dezelfde rente als u voor uw hypotheek betaalt. Maar er zijn genoeg situaties waarin rente middelen wel degelijk voordeel oplevert. Wilt u weten of rente middelen interessant is voor u? Dien dan vrijblijvend een verzoek in tot rentewijzigen op de website van Woonfonds. Zij sturen u dan een schriftelijk aanbod. Daarin staat ook welke vergoeding u in het geval van rentemiddeling moet betalen voor het renteverlies dat Woonfonds als geldverstrekker misloopt. Blijkt uit dat aanbod dat rentemiddeling in uw situatie geen voordeel oplevert, dan kunt u het zonder probleem afwijzen. Bij twijfel kan uw adviseur voor u uitrekenen wat de gevolgen van rentemiddeling zijn. Is het aanbod interessant? Dan kunt u het rentevoorstel ondertekend terugsturen. Zo simpel is dat dus.'

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Ik heb een (bank)spaarhypotheek. Is rentemiddelen dan ook een optie?

      Bij een (bank)spaarhypotheek hoeft een lagere rente niet altijd voordeliger voor u te zijn. Bij een spaarhypotheek heeft u ook te maken met een spaarpremie. U spaart namelijk in een apart potje. En over dit spaargeld krijgt u dezelfde rente als u betaalt voor uw hypotheek. Het kan zijn dat u dan dus meer geld moet gaan sparen of meer premie moet gaan betalen. Wij adviseren u dan ook om contact op te nemen met uw adviseur. Uw adviseur kan voor u uitrekenen of het wijzigen van uw rente u voordeel oplevert.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Welke boete moet ik betalen als ik mijn rente wijzig?

      Boete vinden wij geen goed woord. Dit woord doet namelijk vermoeden dat u iets doet wat niet mag. Terwijl het tussentijds wijzigen van de rente, juist iets is wat wij actief onder uw aandacht brengen. Daarbij gaat het om een vergoeding voor de rente die wij mislopen. Als Woonfonds hebben wij namelijk de hypotheekgelden ook geleend. De toen geldende rente was hoger en moeten wij blijven betalen. Dus een boete? Voor u voelt dat misschien wel zo, maar feitelijk gaat het om een vergoeding voor ons verlies.

      Voor wat betreft de hoogte van de vergoeding: dat is afhankelijk van verschillende factoren. Om welke hypotheekvorm gaat het? Zijn er meerdere leningdelen? Welke fiscale eisen gelden er? Wat is de rentevastperiode? Geen enkele situatie is gelijk. De berekening van de vergoeding verschilt dan ook per klant. Daarvoor kunt u dus het beste contact opnemen met een van onze medewerkers.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Wat is een risico-opslag en waarom wijzigen de opslagen?

      Als u een hypotheek zonder NHG heeft, bepaalt de verhouding tussen uw hypotheek en de marktwaarde van uw woning de risico-opslag. Woonfonds hanteert daarbij 5 risicoklassen: meer dan 101%, 100 tot 101%, 80 tot 100%, 60 tot 80% en minder dan 60%. Een gunstige verhouding tussen uw hypotheek en de waarde van uw woning kan dus leiden tot een lagere risico-opslag en een lagere hypotheekrente. Het is dus goed om die verhouding in de gaten te houden. Bij die berekening maakt u gebruik van een actueel taxatierapport. Als u kunt aantonen dat u in een lagere risicoklasse valt, kunt u op onze website de actuele risico-opslag aanpassen. Daar staat ook een tabel met de risico-opslagen die Woonfonds door de jaren heen heeft vastgesteld. Als de risico's veranderen, wijzigen die opslagen namelijk ook.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Hoe verlaag ik mijn risico-opslag?

      Wanneer u een bedrag heeft afgelost op uw hypotheek is dat in bepaalde gevallen mogelijk. Zeker als u denkt dat uw woning in waarde is gestegen of als u veel heeft afgelost. Een lagere risicocategorie zorgt namelijk voor minder risico-opslag, dit is onderdeel van de rente. En dat is echt niet zo'n moeilijke rekensom. Wat is de huidige waarde van uw woning? Hoe hoog is uw hypotheek? En wat is het verschil? In welke risicocategorie zit u nu en wat is het verschil met de categorie daaronder? De benodigde informatie vindt u op deze pagina. Blijkt uit dit alles dat u aanspraak kunt maken op een lagere hypotheekrente? Dan kunt u bij Woonfonds een verzoek indienen om uw risicocategorie aan te passen. Dat gebeurt namelijk niet automatisch. Om dat verzoek te kunnen beoordelen, hebben we wel een taxatierapport nodig van maximaal een half jaar oud. Zo'n rapport is natuurlijk niet gratis. Het kan dus verstandig zijn om niet al te snel een taxateur aan het werk te zetten, maar eerst uit te rekenen hoe snel u die kosten kunt terugverdienen. Uw adviseur helpt u hier graag bij.'

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Hoeveel kan ik extra aflossen en hoe vraag ik dat aan?

      Dat is afhankelijk van de hypotheek die u heeft. Met de Comfort Lijn kunt u over de hele hoofdsom maximaal 20% van het oorspronkelijke bedrag aflossen. U hoeft dan geen vergoeding te betalen voor de rente die Woonfonds misloopt. Met de Woongenot Hypotheek en Voordeel Lijn kunt u over de hele hoofdsom maximaal 15% van het oorspronkelijke bedrag aflossen. Als u voor een groter aflosbedrag kiest, moet u dus rekening houden met extra kosten. De hoogte van de vergoeding verschilt per situatie. Als u inderdaad besluit om extra te gaan aflossen, dient u dat verzoek eenvoudig in via het formulier in dit stappenplan.

      Heeft u een Mens & Leven of een (bank)spaarhypotheek?
      Dan duurt het verzoek langer, omdat er eerst akkoord bij de verzekeringsmaatschappij gevraagd moet worden. Hierbij is het ook verstandig om een financieel adviseur in te schakelen.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /
    • Wat is een bouwkundige keuring precies en wanneer laat je die uitvoeren?

      Tijdens een bezichtiging van een woning, zie je niet alles. Zo is het maar de vraag of de isolatie goed is aangebracht, of er verrotte balken onder de vloer liggen en of de constructie van het dak nog wel in orde is. En bij zichtbare gebreken is het vaak lastig om in te schatten hoeveel het herstel gaat kosten. Een taxateur neemt de staat van een woning weliswaar mee in zijn rapport, maar hij is geen bouwkundig expert. Wij raden u dan ook standaard aan om een bouwkundige keuring uit te laten voeren. Een bouwkundig inspecteur heeft de beschikking heeft over speciale apparatuur. Bij de inspectie van daken gebruikt hij soms een drone. En met behulp van warmte- en infraroodmeters checkt hij of er lekkages zijn geweest en of de isolatie wel goed is aangebracht. Laatst kwam hij er zo achter dat de spouwmuurisolatie van een woning naar beneden was gezakt. Dat bewijst maar weer hoe belangrijk zo'n bouwkundige keuring is. Er zijn verschillende keuringsrapporten, bijvoorbeeld voor aan- of verkoop, Nationale hypotheek Garantie en bestaande- of nieuwbouwwoningen. Afhankelijk van het soort rapport lopen de kosten uiteen va. €250,- toe € 350,-.

      Heeft dit antwoord u geholpen? /

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

  • Bezoek ons:

    U kunt ons op meerdere
    locaties bezoeken:

    Maak hier een afspraak

  • Bel ons:

    013 461 20 10
    maandag - vrijdag
    van 8.30 - 17.30 uur

  • Volg ons:

    Twitter
    @woonfonds
    Facebook
    facebook.com/woonfonds
    LinkedIn
    nl.linkedin.com

  • Schrijf ons:

    Woonfonds Hypotheken
    Postbus 54
    7300 AB Apeldoorn

  • Mail ons

    info@woonfonds.nl
    Of vul onderstaande formulier in

  • Vragen over de ORV?

    Neem contact op met uw adviseur.

    Medische vragen?
    De medische dienst van Achmea beantwoordt uw vragen graag. Wij zijn op werkdagen tussen 8.30 en 18.00 uur bereikbaar op 013 462 3012.

    Woonfonds.orv@achmea.nl

Mail ons

Contact