Woonfonds wordt Centraal Beheer

Antwoorden op veelgestelde vragen voor adviseurs

 

Vragen over Woonfonds wordt Centraal Beheer

De aanleiding

Waarom gaat Woonfonds over naar Centraal Beheer?

Door de hypotheken van Woonfonds en Centraal Beheer op 1 plek onder te brengen kunnen we efficiënter werken. Het zijn allebei merken van Achmea. Deze samenwerking binnen Achmea maakt ons sterker in de woningmarkt. Zo zijn wij nog beter in staat zijn om jou en je klanten optimaal te bedienen. Daar profiteer jij als adviseur ook van.
 

Timing

Wanneer worden de hypotheken van Woonfonds omgezet naar Centraal Beheer?

Het voornemen is om in 2024 Woonfonds te verhuizen naar Centraal Beheer. De exacte data worden nog vastgesteld. Hierover ontvang je nog meer informatie.

Wanneer zijn klanten geïnformeerd?

Klanten ontvingen (gefaseerd) in de periode vanaf 6 tot en met 21 december 2022 een persoonlijke brief van Woonfonds. Hierin vertelden we dat Woonfonds op termijn in 2024 overgaat naar Centraal Beheer en wat dat voor hen betekent (zie onder ‘gevolgen voor klanten’).
 

Gevolgen voor adviseurs

 

Wat betekent dat voor mijn hypotheekklanten?

De hypotheekklanten van Woonfonds gaan op termijn naar Centraal Beheer. De klanten blijven uiteraard wel via jouw kantoor lopen. 
NB: Er is geen portefeuillerecht voor hypotheken.

Wat betekent dit voor het adviseursportaal (Quion)?

Tot aan de overgang naar Centraal Beheer verandert er niets. Adviseurs kunnen lopende aanvragen op de gebruikelijke wijze bij Quion (via mijnleninginzicht.nl) blijven inzien.

Kan ik bestaande klanten blijven bedienen?

Dat kan zeker. Dit kan via de bestaande processen en afspraken. Daarin verandert niets.

Kan ik nog wel nieuwe hypotheken van Woonfonds afsluiten?

Dat kan zeker. De Woningverhuur Hypotheek blijft beschikbaar voor nieuwe klanten. Je vraagt de Woningverhuur Hypotheek aan via HDN of via de serviceprovider.
De Woongenot Hypotheek is niet meer beschikbaar voor nieuwe klanten. Voor bestaande klanten is het nog wel mogelijk om een verhoging of een verhuisregeling aan te vragen.

 
 

Wat vertel ik een klant die ik nu een Woonfonds hypotheek adviseer? 

Het is belangrijk dat de klant zich niet verkeerd geadviseerd voelt. Transparantie is daarbij belangrijk. Ons advies is dat je de klant tijdens het adviestraject al informeert dat Woonfonds Hypotheken in 2024 overgaat naar Centraal Beheer. Geef daarbij aan dat er niets verandert aan de hypotheek en/of de voorwaarden die de klant met jou (en Woonfonds) nu afspreekt. De klant zit dus ook daarna nog steeds goed binnen Achmea. En uiteraard kun je daar aan toevoegen dat jij er ook voor de klant blijft. Dat geeft vertrouwen.

Verandert mijn aanspreekpunt?

Je aanspreekpunt blijft jouw accountmanager, die werkt voor alle hypotheekmerken van Achmea.

Gaat Centraal Beheer 'mijn' klanten rechtstreeks informeren?

Wij informeren onze klanten over onderwerpen die van belang zijn voor hun hypotheek. Dat doen we via de gebruikelijke kanalen, zoals onze website en (e-mail)nieuwsbrieven, zoals je ook gewend bent bij Woonfonds.

Gaat Centraal Beheer 'mijn' klanten rechtsreeks commercieel benaderen?

Centraal Beheer gaat je klanten niet benaderen met directe commerciële mailings.

Gaat Centraal Beheer mijn klanten adviseren?

Nee, het advies is en blijft voorbehouden aan jou als adviseur. Wij verwijzen klanten voor advies altijd door naar de eigen adviseur.
 

Producten

Wat betekent dit voor de doelgroep Woningverhuur?

De Woningverhuur Hypotheek is gewoon bij Woonfonds af te sluiten. Het voornemen is om op termijn deze doelgroepen ook in te regelen bij Centraal Beheer. 

Wat betekent dit voor verhogingen?

Tot de overgang regel je een verhoging bij Woonfonds. Nadat de hypotheek over is gegaan naar Centraal Beheer, kan een klant (via de adviseur) een verhoging binnen zijn eigen product aanvragen. We hanteren het 1-sporig rentebeleid. 
 

Gevolgen voor klanten

Wat verandert er voor de klant?

Alle afspraken die de klant met Woonfonds heeft gemaakt, blijven ongewijzigd. Er verandert dus niets aan de hypotheek, de voorwaarden en de rente. Ook de ondersteuning vanuit de acceptatie- en klantenservice verandert niet.

Wat ziet een klant in de Centraal Beheer omgeving?

De klant ziet zijn hypotheekgegevens en kan de Hypotheekcheck doen. Hij kan geen wijzigingen via Mijn Centraal Beheer doorgeven. Dit verloopt via mijnleninginzicht.nl en de adviseur.

Welke voordelen biedt het mijn klant?

De samenwerking van Woonfonds met Centraal Beheer biedt klanten nu al de mogelijkheid om te ook te profiteren van de diensten van Centraal Beheer. Denk bijvoorbeeld aan de diensten van Duurzaam Woongemak en de Hypotheekcheck.

Wat betekent dat voor het klantportaal?

Het klantportaal (mijnleninginzicht.nl) van Woonfonds blijft in tact. De hypotheekgegevens kan de klant ook inzien via Mijn Centraal Beheer. Klanten kunnen alleen via Mijn Centraal Beheer de Hypotheekcheck doen.
 

Overig

Mag Centraal Beheer Woonfonds-hypotheekgegevens zichtbaar maken in MijnCB?

De klantgegevens zijn in veilige en vertrouwde handen. Centraal Beheer is net als Woonfonds onderdeel van Achmea. De administratie en klantenservice gebeurt nu ook al op dezelfde plek. Hier verandert niets aan. We houden ons binnen Achmea aan de privacyregels, ook met deze verhuizing naar Centraal Beheer.