Hoe kunnen we je helpen?

hoofdmenu
Bezig met laden Zoeken
Geen resultaten
    shutterstock 347650862

    We vertrouwen onze klanten

    Toch checken we soms iets


    Woonfonds helpt om witwassen, fraude en  terrorismefinanciering tegen te gaan. Dat doen alle banken in Nederland, samen met de overheid. Het betekent onder meer dat we de persoonsgegevens van klanten controleren en dat we u om informatie vragen bij een opvallende aflossing.  Dit zijn we ook wettelijk verplicht. Hopelijk heeft u hier  begrip voor. 

    Formulier en documenten uploaden


    Heeft u een brief ontvangen waarin we u vragen om een toelichting op de herkomst van het geld voor een extra aflossing? Dan is het belangrijk dat u het formulier bij de brief invult en terugstuurt. Als u dat niet doet, moeten we de overboeking mogelijk doorgeven aan de Financial Intelligence Unit. Hier regelt u eenvoudig en veilig de upload van het formulier en de bewijsstukken. Alvast bedankt!

    Formulier en bewijsstukken *

    Soms vragen we een toelichting

    Zien we in onze controles een opvallende extra aflossing of betaling? Dan sturen we de klant een brief waarin we om een toelichting vragen. Dit betekent niet dat we onze klanten niet vertrouwen. Met onze controles voldoen we aan een wettelijke verplichting. Heeft u een brief ontvangen? Dan is het belangrijk dat u het formulier bij de brief invult en terugstuurt. 

    Herkomst van geld aantonen

    Doet u een opvallende aflossing of betaling? Dan kunnen we u vragen waar het geld vandaan komt. We vragen u dan ook om dat aan te tonen. Maar hoe toont u aan waar een bedrag vandaan komt? We helpen u op weg. 

    Heeft u niet het bewijs waar we hieronder om vragen? Of staat uw situatie er niet bij? Bel ons even: 013 461 20 10. Dan zoeken we samen naar alternatieven. 

    Zó bewijst u de herkomst van een bedrag

    1

    Spaargeld

    Stuur ons:

    - als het bedrag de afgelopen 3 jaar steeds op een (spaar)rekening bij een andere bank stond:

    • de jaaroverzichten van de (spaar)rekening waarop te zien is dat het bedrag al 3 jaar op de (spaar)rekening bij de andere bank staat. Omdat op een jaaroverzicht het saldo van 1 januari én 31 december staan, zijn de jaaroverzichten van de afgelopen 2 jaar meestal voldoende.

    - als het bedrag korter dan 3 jaar op een (spaar)rekening bij een andere bank stond: 

    • de bankafschriften met de bijschrijvingen. Is het bedrag niet geleidelijk gespaard? Stuur ons dan een bewijs waaruit blijkt hoe u aan het geld komt. Zie de informatie hieronder.

    2

    Erfenis of schenking

    Stuur ons bij erfenis:

    • een verklaring van erfrecht en een bankafschrift met de overboeking, of
    • een ander document waaruit blijkt dat u erfgenaam bent en een bankafschrift met de overboeking.

    Stuur ons bij schenking bewijs waaruit de schenking en de schenker blijken, bijvoorbeeld:

    • de schenkingsovereenkomst en een bankafschrift met de overboeking 
    • de aangifte schenkbelasting een bankafschrift met de overboeking waarbij in de omschrijving staat dat het een schenking is. 
    3

    Lening

    Stuur ons: de leningovereenkomst met deze gegevens:

    • het bedrag en het doel van de lening
    • de naam en het adres van degene die het bedrag aan u leent de datum van de lening.
    4

    Inkomen uit werk

    Stuur ons:

    • uw laatste belastingaangifte (inkomstenbelasting), en/of 
    • de loonstroken van de laatste 3 maanden met daarop de naam en het adres van de werkgever.
    5

    Verkoop woning of ander onroerend goed

    Stuur ons:

    • de afrekening van de notaris en het bankafschrift met de overboeking. 
    6

    Verkoop beleggingen

    Stuur ons:

    • een beleggingsoverzicht waaruit blijkt dat er beleggingen verkocht zijn, en 
    • een bankafschrift met de overboeking naar uw rekening.
    7

    Dividend of opname bedrijfsrekening

    Stuur ons:

    • de laatste 2 jaarrekeningen van het bedrijf, of de laatste 2 belastingaangiftes (inkomstenbelasting).
    8

    Verkoop (belang in) bedrijf

    Stuur ons:

    • een ondertekende brief van de advocaat of accountant die bij de verkoop betrokken was, en 
    • het verkoopcontract waarin deze gegevens staan:

    -          naam en adres van het bedrijf
    -          totale verkoopprijs
    -          aandeel aanvrager
    -          aard van de onderneming  verkoopdatum.

    9

    Verkoop boot, auto of ander roerend goed

    Stuur ons bijvoorbeeld:

    ·         het overschrijvingsbewijs van de RDW en het bankafschrift met de bijschrijving op uw rekening de verkoopovereenkomst en het bankafschrift met de bijschrijving op uw rekening.


    Vragen en antwoorden over onze controles

    Opvallend?

    Wanneer is een aflossing of betaling ‘opvallend’?

    Aflossingen en betalingen kunnen om verschillende redenen opvallen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een groot bedrag. Om welke bedragen het precies gaat, maken we niet bekend. Dit kan ook veranderen. 

    Privacy

    Hoe is mijn privacy gewaarborgd?

    We zijn ons ervan bewust dat we soms persoonlijke, privacygevoelige informatie vragen. Dat doen we om te voldoen aan een belangrijke wettelijke verplichting. We gaan zeer zorgvuldig om met uw gegevens. Alleen medewerkers die de controles doen, kunnen uw gegevens zien. En we houden ons aan het privacy statement van Woonfonds.

    Wat gebeurt er als ik geen antwoord geef op vragen over een aflossing?

    U bent niet verplicht de vragen te beantwoorden. Maar we raden u aan het wel te doen. Als u de vragen niet beantwoordt, kunnen we niet bepalen of er sprake is van een ‘ongebruikelijke transactie’. Woonfonds moet de overboeking dan mogelijk melden bij Financial Intelligence Unit. 

    Documenten insturen

    Kan ik het formulier ook e-mailen?

    Uploaden is het veiligst. Lukt dat niet of wilt u dat niet? Bel ons dan alstublieft even.

    Krijg ik een ontvangstbevestiging?

    Stuurt u het formulier of andere documenten op? Dan ontvangt u altijd een ontvangstbevestiging.

    ​Hoe lang bewaart Woonfonds de informatie die ik opstuur?

    We bewaren de gegevens 5 jaar. Dat zijn we wettelijk verplicht.

    Financial Intelligent Unit

    Wat is de Financial Intelligence Unit?

    De Financial Intelligence Unit is onderdeel van de overheid. De FIU-Nederland analyseert ‘ongebruikelijke transacties’ om misdrijven te voorkomen en op te sporen. Banken en andere meldplichtige organisaties zijn verplicht om ‘ongebruikelijke transacties’ te melden bij de Financial Intelligence Unit. 

    Wie bepaalt of een overboeking wordt gemeld bij de Financial Intelligence Unit?

    Bij Woonfonds werken gespecialiseerde medewerkers die opvallende overboekingen controleren en analyseren. Zij beslissen wanneer een overboeking als ‘ongebruikelijke transactie’ wordt gemeld bij de Financial Intelligence Unit. 

    Hoe weet ik of Woonfonds een melding doet bij de Financial Intelligence Unit?

    We mogen geen mededelingen doen over meldingen bij de Financial Intelligence Unit. Dit staat in de wet. De reden is dat er misbruik gemaakt kan worden van kennis over een melding.

    Download bevestigen

    Met deze download gaat u akkoord met de Privacy Statement van Woonfonds.