
Meest gezocht
Geen resultaten
Wat kunt u verwachten in deze moeilijke periode. En welke informatie hebben we van u nodig?
Is uw dierbare overleden? Wij wensen u veel sterkte. In deze moeilijke periode moet u veel regelen. En u moet het verlies verwerken. Wij begrijpen dat er veel op u af komt. Daarom helpen we u zo goed mogelijk. Lees de stappen die hieronder staan goed door. Zo weet u precies waar u aan toe bent. Wat we van u verwachten. En wat u van ons kunt verwachten.
Heeft u een Woonfonds Overlijdensrisicoverzekering en is de verzekerde overleden? U kunt dit op verschillende manieren aan ons doorgeven:
Wij zorgen ervoor dat we geen premies meer afschrijven. Zijn er premies betaald na het overlijden? Die betalen wij terug.
Lees hieronder welke gegevens wij wanneer nodig hebben. Hoe sneller wij alle gegevens binnen hebben, hoe sneller wij kunnen uitkeren.
Hebben we meer informatie nodig? Of willen we meer onderzoek doen? Dan krijgt u hierover een brief, soms met een vragenlijst.
Soms is nog een onderzoek nodig door de Toetsingscommissie Gezondheidsgegevens
Bij de start van de verzekering vragen wij om gezondheidsgegevens. Deze gegevens beoordelen wij. Om te bepalen of de verzekering kan starten. Het is volgens de wet verplicht dat de verzekerde de vragen op de gezondheidsverklaring eerlijk beantwoordt. En geen informatie achterhoudt. Ook als wij om meer gegevens vragen. Dat noemen we ‘mededelingsplicht’.
Als wij denken dat de verzekerde ons niet alle informatie gaf, doen we verder onderzoek. Dan sturen we de gegevens naar de Toetsingscommissie Gezondheidsgegevens. Dat doen we ook als de verzekerde overlijdt in het eerste jaar van de verzekering. Behalve als de verzekerde overlijdt door een ongeval. Vertrouwen we het ongeval niet? Dan sturen we de gegevens wel naar de Toetsingscommissie Gezondheidsgegevens.
De Toetsingscommissie onderzoekt of de verzekerde zich aan de mededelingsplicht hield.
De Toetsingscommissie geeft meestal binnen 3 maanden een advies
De arts van de Toetsingscommissie vraagt informatie op bij de huisarts of de arts van de overleden verzekerde. De commissie heeft deze tijd nodig omdat ze afhankelijk is van artsen die medische informatie geven.
De afspraken bij het onderzoeken van de mededelingsplicht
Het Verbond van Verzekeraars en de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst maakten afspraken. Over hoe we om moeten gaan met het onderzoeken van de mededelingsplicht. In de brochure Convenant inzake toetsing mededelingsplicht gezondheidsgegevens leest u hier meer over.
Meer informatie over de Toetsingscommissie
Meer informatie staat op de website van het Verbond van Verzekeraars en op van AtotZekerheid. Hier leest u bijvoorbeeld over hoe de Toetsingscommissie werkt. En over de regels die hierbij horen.
Wij keren uit aan de begunstigde(n). Wij sturen de begunstigde(n) een brief als we een uitkering doen. In deze brief staat hoeveel we betalen aan de begunstigde(n). We keren het bedrag uit dat is verzekerd in de maand van overlijden. U vindt het verzekerd bedrag per maand terug op de polis. We keren het bedrag in 1 keer uit (eenmalige uitkering).
Aan wie keren we uit?
Aan de begunstigde(n) die op de polis staan.
Soms keren we niet of minder uit
Keren wij minder of niet uit aan de begunstigde(n)? Dan sturen wij de begunstigde(n) een brief. In deze brief leggen we uit hoeveel we betalen aan de begunstigde(n). Of waarom we niet uitkeren. Ook leggen we uit waarom we minder of niet uitkeren. Hieronder vindt u informatie over wanneer we niet of minder uitkeren aan de begunstigde.
Wat gebeurt er met de uitkering wanneer we niet uitkeren aan een begunstigde?
Als 1 persoon als begunstigde is genoemd, gaat de uitkering naar de volgende begunstigde(n) in het rijtje. Als een groep begunstigden is genoemd, gaat de uitkering naar de andere begunstigden in die groep.
Wat als een begunstigde het er niet mee eens is dat we minder of niet uitkeren?
Dan kan hij of zij bezwaar indienen bij: specialezaken.leven@woonfonds.nl.