Uw droomhuis in 5 stappen

U leest hier stap voor stap hoe u een hypotheek afsluit bij Woonfonds.

U heeft zich vooraf natuurlijk goed georiënteerd via internet of misschien via familie en vrienden.
Vanaf het 1e gesprek met de adviseur, tot de laatste afspraak bij de notaris. In ons stappenplan leest u wat u kunt verwachten.

  • In gesprek met uw adviseur

    Voordat u een huis koopt, wilt u natuurlijk weten wat u kunt lenen. Een adviseur berekent de mogelijkheden en geeft u informatie over bijvoorbeeld de hypotheekvormen.
    Tijdens het 1e gesprek zet de adviseur uw financiële wensen op een rij nu en de toekomst. Denk aan eerder stoppen met werken. Of kinderen krijgen. Door de uitstekende voorwaarden is een Woonfonds-hypotheek is flexibel en beweegt met u mee. Dit 1e oriënterend gesprek met uw adviseur is gratis.

    Met welke extra kosten moet u rekening houden?
    Bij aankoop van een woning komen meer kosten kijken dan alleen de prijs van de woning. Gemiddeld zijn deze extra kosten samen 6% van de aankoopprijs van het huis.
    U kunt hierbij denken aan:
    - eventuele kosten voor een aankoopmakelaar;
    - overdrachtsbelasting (als het een bestaand huis is);
    - notariskoste';
    - advieskosten voor het afsluiten van een hypotheek;
    - eventuele NHG-kosten als u de woning met Nationale Hypotheek Garantie afsluit;
    - taxatie- en/of bouwkundig rapport;
    - eventuele extra kosten voor verbouwing.

    Neemt u mee
    Voor het oriënterend gesprek heeft de adviseur verschillende gegevens van u nodig:
    - recente loonstrookjes;
    - kopie van geldig legitimatiebewijs van elke aanvrager;
    - bent u zelfstandig ondernemer? Aangiften inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar;
    - gegevens over uw huidige hypotheek, spaargeld, lopende leningen, beleggingen, polissen en pensioenen ;

    Uw adviseur geeft u een dienstverleningsdocument, waarin hij uitlegt welke werkzaamheden hij voor u doet. En welke kosten hij hiervoor in rekening brengt. Zoek hier een adviseur bij u in de buurt. Zo gaat u goed voorbereid op huizenjacht!

    Een adviesgesprek met uw adviseur volgt
    Na uw huizenjacht tekent u samen met de verkoper een koopcontract. Tijd om uw hypotheek te regelen en een afspraak voor een hypotheekadvies. Voor het adviesgesprek ondertekent u de adviesovereenkomst. Hierin staat wat de adviseur voor u doet, wat het kost en waarin de concrete afspraken rondom het adviestraject zijn vastgelegd.

    Uw financiële situatie
    Uw adviseur bespreekt uw financiële situatie, nu en in de toekomst. Hiervoor neemt u gegevens mee over uw inkomen en de over de woning die u wilt kopen als u deze nog niet tijdens het oriënterend gesprek heeft gegeven.

    Uw adviseur bespreekt ook de Nationale Hypotheek Garantie (NHG), als u hiervoor in aanmerking komt. Maar ook de mogelijkheden voor een bouwdepot om uw woning te verbouwen of verbeteren.

    Na het gesprek ontvangt u een persoonlijk financieel adviesrapport. Als u hiermee akkoord bent, vraagt uw adviseur een Voorstel aan bij Woonfonds.

    Handige links:

  • De adviseur vraagt een Voorstel (offerte) aan

    Na het adviesgesprek maakt de adviseur voor u een klantprofiel. Hij vraagt daarna een Voorstel (voorheen noemden we dit Offerte) aan bij Woonfonds. Dit op basis van uw gegevens die wij van uw adviseur ontvangen.

    Woonfonds zorgt ervoor dat het Voorstel binnen een paar werkdagen weer bij uw adviseur is. Hiervoor kan het zijn dat we aanvullende stukken opvragen. U ontvangt het Voorstel altijd op basis van de gegevens die u heeft aangeleverd. U bespreekt het Voorstel met uw adviseur. Past het Voorstel bij uw situatie en bij uw wensen? Gaat u akkoord? Na de toelichting van uw adviseur tekent u het. Uw adviseur stuurt het getekende Voorstel naar Woonfonds.

    Handige link:

  • Documenten aanleveren

    Wij bekijken alle gegevens die we krijgen van uw adviseur. Via uw adviseur vraagt Woonfonds een aantaldocumenten aan. Zodat we zeker zijn dat de hypotheek voor u betaalbaar is en blijft. Is dat zo? Dan gaan wij ook akkoord en geven een Definitief Aanbod.

    Welke documenten hebben we nodig van u?

    Inkomensgegevens
    a. Loonstrook met gegevens over uw inkomen
    b. Werkgeversverklaring met gegevens over uw arbeidscontract
    c. Intentieverklaring

    Zelfstandig ondernemer?
    a. Jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar
    b. Uw aangiften inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar
    c. De aanslagen inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar
    d. Kopie van uw inschrijving bij de Kamer van Koophandel

    Gegevens over uw woning
    a. Koopcontract
    b. Taxatierapport van een erkende taxateur om de waarde van uw woning te bepalen
    c. Bouwkundig rapport

    Verder
    a. Gegevens van uw notaris zodat we hier de hypotheekakte naar toe kunnen sturen
    b. Kopie van een geldig legitimatiebewijs
    c. Gegevens over eventuele schulden en spaargeld
    d. Aanvullende documenten zoals een overlijdensrisicopolis

    Met bovenstaande documenten beoordelen we uw hypotheekaanvraag en vergelijken deze gegevens met de eerder aangeleverde informatie door uw adviseur. Als u alles compleet en snel aanlevert ontvangt u snel bericht. Kijk hier voor de actuele verwerkingstijden.

    Beoordeling
    Als alles in orde is, ontvangt u een Definitief Aanbod, zodat u weet of de financiering van uw nieuwe huis akkoord is. U heeft dan nog 21 dagen bedenktijd voor het tekenen van dit Definitief Aanbod.

  • U gaat naar de notaris

    U gaat naar de notaris
    Als uw hypotheekaanvraag is goedgekeurd, nemen we contact op met de notaris. We geven aanwat er geregeld moet worden voor het passeren van de hypotheekakte. De notaris stelt de hypotheekakte en de definitieve rekening op. Hierin staat welke kosten betaald moeten worden of ontvangen. De definitieve afrekening ontvangt u net voor de passeerdatum.

    • Koopprijs en eventuele andere bedragen zoals gemeentebelastingen, waterschapsbelasting;
    • Overdrachtsbelasting voor de Belastingdienst;
    • Vergoeding voor de eventuele aankoopmakelaar en of kosten van het taxatierapport;
    • Notariskosten voor het opmaken van de transport- en hypotheekakte;
    • Verrekeningen van eventuele leningen bij kredietinstellingen;
    • Hypotheekbedrag dat de bank overmaakt aan de notaris;
    • Eventuele adviesvergoeding voor uw adviseur;
    • Eventuele bedrag aan eigen geld voor de aankoop van het huis.

    De passeerdatum
    Woonfonds zorgt dat het geld dat u nodig heeft, voor u klaarstaat op de rekening van de notaris op de passeerdatum. Tijdens deze afspraak

    • bespreekt u met de notaris alles over uw hypotheek en ook
    • vindt de overdracht van het huis plaats (transport);
    • wordt het hypotheekrecht gevestigd;
    • ondertekent u de overeenkomst van de geldlening met details over de hypotheek;
    • ondertekent u de eventuele bouwdepot-akte.

    Klopt alles? Dan zet u uw handtekening. Gefeliciteerd! U heeft uw nieuwe huis gekocht!

  • U bent nu eigenaar van uw huis

    Vanaf nu betaalt u maandelijks hypotheeklasten aan Woonfonds. Deze betaling vindt altijd achteraf plaats. Het is belangrijk dat er altijd voldoende geld op uw rekening staat.

    Uw bouwdepot
    Voor het verbouwen of verbeteren van uw woning kan het zijn dat u een extra bedrag heeft geleend. Het geld om deze extra kosten te betalen zet Woonfonds op een aparte rekening: uw bouwdepot. Uit het depot betaalt u rekeningen voor de verbouwing of verbetering van uw woning. Dit kan heel eenvoudig online.

    Belastingaftrek
    U kunt de rente die u betaalt over uw eigen woning vaak aftrekken van uw belastbaar inkomen. Misschien zijn er nog meer kosten aftrekbaar:
    - Taxatiekosten voor de hypotheek
    - Kosten voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
    - Notariskosten voor de hypotheekakte (niet voor de transportakte)
    - Advieskosten: hier zitten voorwaarden aan: vraag ernaar bij uw adviseur

    Woonfonds informeert
    Tijdens de looptijd van uw hypotheek informeren we u over nieuws, de rente, extra's en voordelen rondom Woonfonds. Wilt u op de hoogte blijven? Schrijft u zich dan hier in voor onze nieuwsbrief. Wij nodigen onze klanten bijvoorbeeld regelmatig uit voor (woon)beurzen.

    U ontvangt 3 keer per jaar het Extra Magazine. Met dit magazine geven wij klanten informatie over wonen en hypotheken. Ook laten we in ons magazine adviseurs aan het woord. Zij geven bijvoorbeeld tips over hoe u kosten kunt besparen op uw hypotheek. Voor advies hierover neemt u contact opnemen met uw adviseur.

    Maak een telefonische afspraak met ons
    Voor algemene informatie en eenvoudige wijzigingen kunt u direct bij Woonfonds terecht. Dit doen we kosteloos. Denk bijvoorbeeld aan het regelen van een extra aflossing. Hiervoor kunt u terecht bij onze Klantenservice. Daarnaast houden we uw hypotheek actief in de gaten. Als klant krijgt u thuis een brief als er een belangrijk moment aankomt, zoals het aflopen van uw rentevast-periode. U maakt online een belafspraak.

    Uw adviseur adviseert
    Sommige wijzigingen in uw hypotheek kunnen grote gevolgen hebben voor uw financiële situatie. Dan verwijzen we u door naar de adviseur. Samen met hem gaat u dieper in op wat de wijziging voor u persoonlijk betekent. Nu en in de toekomst.

    Hulp als het tegenzit
    Met Woonfonds Doet helpen we klanten die buiten hun schuld in (financiële) problemen zijn gekomen. Het gaat daarbij niet om geldverstrekking of het kwijtschelden van een hypotheekschuld. Maar we bieden klanten fysieke hulp door helpen met klussen in en om het huis.Lees meer.

    Meer handige links:

    Extra's van Woonfonds
    Extra nieuwsbrief – altijd op de hoogte
    Hulp als het tegenzit


    • Wat is een bouwkundige keuring precies en wanneer laat je die uitvoeren?

      Tijdens een bezichtiging van een woning, zie je niet alles. Zo is het maar de vraag of de isolatie goed is aangebracht, of er verrotte balken onder de vloer liggen en of de constructie van het dak nog wel in orde is. En bij zichtbare gebreken is het vaak lastig om in te schatten hoeveel het herstel gaat kosten. Een taxateur neemt de staat van een woning weliswaar mee in zijn rapport, maar hij is geen bouwkundig expert. Wij raden u dan ook standaard aan om een bouwkundige keuring uit te laten voeren. Een bouwkundig inspecteur heeft de beschikking heeft over speciale apparatuur. Bij de inspectie van daken gebruikt hij soms een drone. En met behulp van warmte- en infraroodmeters checkt hij of er lekkages zijn geweest en of de isolatie wel goed is aangebracht. Laatst kwam hij er zo achter dat de spouwmuurisolatie van een woning naar beneden was gezakt. Dat bewijst maar weer hoe belangrijk zo'n bouwkundige keuring is. Er zijn verschillende keuringsrapporten, bijvoorbeeld voor aan- of verkoop, Nationale hypotheek Garantie en bestaande- of nieuwbouwwoningen. Afhankelijk van het soort rapport lopen de kosten uiteen va. €250,- toe € 350,-.