Hoe gaat Woonfonds om met fraude?

Vertrouwen is belangrijk in de relatie met onze klanten. Natuurlijk is er altijd een kans dat klanten of medewerkers misbruik maken van ons vertrouwen en fraude plegen. Daarom werken we er hard aan om fraude te voorkomen. Zodat u geen nadeel heeft van mensen die kwaad willen!

Wat is fraude?

Iemand pleegt fraude als hij bewust geen of verkeerde informatie aan ons geeft. Met als doel om er financieel beter van te worden. Dit zijn een aantal voorbeelden van fraude:

  • Iemand geeft een valse naam of een vals adres op.
  • Iemand liegt over zijn werk.
  • Iemand liegt over zijn inkomen.
  • Iemand gaat niet zelf wonen in het huis waarvoor hij een hypotheek wil.
  • Iemand geeft niet alle informatie die wij nodig hebben om de aanvraag voor een hypotheek te beoordelen.
  • Iemand geeft niet alle medische informatie als hij een levensverzekering afsluit.

Wat doen we om fraude te voorkomen?

We kijken goed naar onze medewerkers. Zo weten wij dat ze betrouwbaar zijn.

We hebben medewerkers in dienst die fraude voorkomen en tegen gaan. Zij zijn daarvoor goed opgeleid en getraind. We onderzoeken op verschillende manieren. Zo kan tijdens het het acceptatie- of beheerproces een digitaal onderzoek deel uit maken van de procedure.

We besteden geld aan technologie. Mensen die fraude willen plegen, kunnen daardoor minder goed klant worden.

Wat gebeurt er als we denken dat iemand fraude pleegt?

Als we denken dat iemand fraude pleegt, doen we er alles aan om achter de waarheid te komen. Natuurlijk volgen wij hierbij wel de regels. Bijvoorbeeld het 'recht van hoor en wederhoor'. Dat betekent dat iemand zich mag verdedigen door uit te leggen hoe het zit.

Pleegt iemand inderdaad fraude? Dan kunnen we maatregelen nemen. Bijvoorbeeld:

  • We vragen geld terug dat we al betaald hebben.
  • We brengen extra kosten die we gemaakt hebben in rekening.
  • We zeggen de hypotheek op. We kunnen ook andere verzekeringen bij Achmea opzeggen.
  • We melden de fraude bij stichting Centraal Informatie Systeem (CIS). En bij speciale registers zoals EVA (Externe Verwijzings Applicatie) en SFH (Stichting Fraude Hypotheken). Alle banken en verzekeraars kunnen deze informatie zien.
  • We doen aangifte bij de politie.

De persoon die fraude pleegt, krijgt meteen een brief van ons. Daarin leest hij wat we gevonden hebben. En wat we van plan zijn.