Hoe kunnen we je helpen?

hoofdmenu
Bezig met laden Zoeken
Geen resultaten
    Header Nieuwsbrief Extra   Corona  04 1

    Coronacrisis en uw hypotheek


    Ook wij houden de ontwikkelingen rondom de coronacrisis goed in de gaten. Maakt u zich zorgen over uw hypotheek?  Bijvoorbeeld over de betaalbaarheid? Woonfonds snapt dat en denken graag met u mee. We bekijken van klant tot klant wat voor hem of haar de beste oplossing is.

    ​Wilt u zoveel mogelijk online regelen?

    Bijvoorbeeld uw rente wijzigen of uw variabele rente vastzetten. Dit en veel andere zaken regelt u via uw persoonlijke pagina op Mijn Leninginzicht. Heeft u geen account? Hier leest u ook hoe u zich registreert.

    Uw rente wijzigen

    Het kan interessant zijn om tussentijds uw rente te wijzigen. Uw voorwaarden bij Woonfonds maken dit mogelijk. Misschien dalen hierdoor uw maandlasten wel.

    Uw rente vastzetten

    Uw variabele rente kan stijgen of dalen. U kunt deze rente altijd vastzetten voor een bepaalde rentevast-periode. Hierdoor heeft u langer zekerheid over uw maandbedrag.

    Uw risicoklasse wijzigen

    Is de waarde van uw woning gestegen ten opzicht van uw hypotheek? Dan kan uw risico-opslag misschien wel naar beneden. Met lagere maandlasten tot gevolg.

    Veelgestelde vragen

    Aanvragen

    Door de coronacrisis kan ik mijn hypotheek lastig betalen. Kan ik uitstel van betaling krijgen?

    Ervaart u door de coronacrisis inkomensdaling waardoor u de  maandlasten niet meer kunt betalen? In overleg met ons kunt u toestemming krijgen om de hypotheek tijdelijk niet te betalen. Dit doen we voor een periode van maximaal 3 maanden. Hierdoor ontstaat een betaalachterstand. We spreken later met u af hoe u deze betaalachterstand aan ons terugbetaalt. 

    Door de coronacrisis kan ik mijn hypotheek lastig betalen. Kan ik tijdelijk minder betalen?

    Ervaart u door de coronacrisis inkomensdaling waardoor u de  maandlasten niet meer kunt betalen? In overleg met ons kunt u toestemming krijgen om uw hypotheekbetalingen tijdelijk te  verlagen. Dit doen we voor een periode van maximaal 3 maanden. Hierdoor ontstaat een betaalachterstand. We spreken later met u af hoe u deze betaalachterstand aan ons terugbetaalt. 

    Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om uitstel van betaling te krijgen?

    Als er sprake van inkomensdaling is waardoor de  maandlasten niet meer betaalbaar zijn én het is een gevolg van de coronacrisis dan behoort een betaalpauze van maximaal drie maanden tot de mogelijkheden. 

    Hoe regel ik een tijdelijk lager maandbedrag of uitstel van betaling?

    Woonfonds gaat altijd samen met u in gesprek voor een tijdelijke oplossing. Vul hiervoor het speciale contactformulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Om afspraken te maken over een oplossing die bij uw situatie past. 

    Ik kan de komende nota wel betalen, maar de volgende niet. Kan uitstel van betaling later ingaan?

    Uitstel van betaling kan ook later ingaan. Woonfonds gaat altijd samen met u in gesprek voor een passende oplossing. Vul hiervoor het speciale contactformulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. 

    Ik heb een Woningverhuur Hypotheek. Mijn huurders kunnen door de coronacrisis de huur niet of niet volledig betalen. Kan ik uitstel van betaling aanvragen?

    Woonfonds gaat hierover graag met u in gesprek. Neemt u hiervoor contact op met Preventief Beheer via 013 461 20 50. 

    Krijg ik een BKR-notering als jullie mij uitstel van betaling verlenen?

    De betaalachterstand die u oploopt door de uitstel van betaling van maximaal 3 maanden, melden wij niet bij het BKR. 

    Stel dat de maatregelen door de coronacrisis langer duren. Kan ik dan voor langer dan 3 maanden uitstel van betaling krijgen?

    Woonfonds gaat altijd samen met u in gesprek voor een passende oplossing. Vul hiervoor het speciale contactformulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. U kunt ook telefonisch contact opnemen met Preventief Beheer: 013 461 20 50. 

    Ik kan mijn hypotheek niet betalen en ben bang dat ik hierdoor mijn huis moet verkopen. Hoe gaat Woonfonds hiermee om?

    De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is samen met verzekeraars en de rijksoverheid overeengekomen dat er tot 1 juli 2020 geen gedwongen woningverkopen zullen plaatsvinden. Ook Woonfonds sluit zich hier als geldverstrekker bij aan. Bij betalingsproblemen gaat Woonfonds in gesprek met haar klanten om tot een goede oplossing te komen. Bij criminele activiteiten, fraude, oneigenlijk gebruik van de woning of bedreiging zal Woonfonds een uitzondering maken op bovenstaande tijdelijke afspraak. Dit kan wel leiden tot gedwongen verkoop.

     

    Ik heb uitstel en nu?

    Ik heb uitstel van betaling gekregen. Het maandbedrag van mijn hypotheek is toch afgeschreven. Wat nu?

    De incasso van uw hypotheekbedrag tijdelijk stopzetten is helaas nog niet mogelijk. Deze loopt dus door. Als u van ons uitstel van betaling heeft gekregen, mag u de incasso terugdraaien (storneren).

    Welke fiscale gevolgen zijn er als ik uitstel van betaling krijg of een lager maandbedrag?

    Als u tijdelijk geen of minder rente betaalt, ontvangt u over deze maanden geen of minder hypotheekrenteaftrek.  Haalt u dit vóór 31 december 2021 in, dan verandert er niets. Lukt het inhalen niet, dan zijn de fiscale gevolgen afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst

    Ik heb uitstel van betaling gekregen. Welke mogelijkheden zijn er om de achterstand in te lopen?

    Op dit moment bekijken we nog welke mogelijkheden wij u kunnen bieden om de achterstand in te lopen. Kreeg u van ons uitstel van betaling? Binnenkort nemen wij contact met u op om dit met u te bespreken.

    Ik heb uitstel van betaling gekregen. Mag ik toch overmaken als ik iets kan missen?

    Een betaling is altijd wenselijk. Ook al betaalt u niet het hele maandbedrag. U maakt het geld over naar: 

    - bankrekening NL38ABNA0452957575 
    - op naam van Stichting Incasso Achmea Hypotheken
    - met daarbij uw contractnummer

    Overig

    Hoe zet ik mijn rente vast of wijzig ik mijn rente?

    Het wijzigen of vastzetten van de rente doet u via uw persoonlijke pagina op Mijn Leninginzicht. Heeft u nog geen account? Via deze pagina kunt u zich registreren. 

    Download bevestigen

    Met deze download gaat u akkoord met de Privacy Statement van Woonfonds.