
Meest gezocht
Geen resultaten
Een wereldwijde pandemie staat niet in het gemiddelde handboek voor woningverhuur. Toch is het goed om voorbereid te zijn op mogelijke betalingsproblemen bij huurders. Menno Lutz, directeur van Rotsvast in Den Bosch en Tilburg, geeft u tips voor woningbeheer in crisistijd.
Menno spreekt uit ervaring. Kort na de crisismaatregelen kwamen de eerste verontruste telefoontjes al binnen. Veel mensen verwachten problemen bij het betalen van de vaste lasten, waaronder de huur of hypotheek.
Communiceer proactief met huurders
Sommige huurders nemen in een vroeg stadium contact op. Ze zien problemen aankomen, maar er is in de praktijk nog weinig aan de hand. Anderen vragen pas om hulp als het water aan de lippen staat en acute betalingsproblemen dreigen door een terugval in inkomen. Zeker nu is het belangrijk om goed de vinger aan de pols te houden. Neem contact op met huurders en blijf in contact. Met proactieve communicatie weet u als verhuurder waar u rekening mee moet houden en kunt u eerder actie ondernemen waar nodig.
Breng de situatie goed in kaart
U kunt niet het onmogelijke vragen van huurders. Een zzp’er met een beperkte buffer kan reële problemen krijgen als de opdrachtenstroom opdroogt door de crisis. Vraag goed door of er echt sprake is van een probleemsituatie. Laatst belde er een student die tijdelijk geen bijbaan meer had na het sluiten van de horeca. Hij vroeg meteen voor iedereen in het studentenhuis een huurverlaging aan. Dat is wat ons betreft te kort door de bocht, de financiële draagkracht verschilt per persoon.
Bepaal wat reëel is
Geeft uw huurder aan zijn huur niet meer te kunnen voldoen? Wijs de huurder op regelingen vanuit het UWV en het steunpakket dat de overheid heeft opgetuigd voor ondernemers. Vraag ook na in hoeverre er spaargeld ingezet kan worden. Bij aantoonbare financiële nood kan een regeling voor uitgestelde huurbetaling de huurder uit de brand helpen. Uiteraard is het belangrijk dat u hier zelf niet door in de problemen komt.
Geef aan dat u zelf ook verplichtingen heeft
Verhuurders komen er in de publieke opinie niet altijd goed vanaf. Vaak afgeschilderd als opkopers die betaalbare huizen massaal wegkapen voor de neus van de gewone man. Dit terwijl in de praktijk veel verhuurders maar één of enkele woningen verhuren, bijvoorbeeld als voorziening voor de oude dag. Geef bij uw huurder aan dat het ook u treft en dat ook u verplichtingen hebt. Zoals de hypotheek waarmee u de verhuurwoningen heeft gefinancierd. Hiermee wordt duidelijk dat u in hetzelfde schuitje zit en beiden baat hebben bij een oplossing.
Zet afwijkende afspraken zwart op wit
Maakt u afspraken die afwijken van het bestaande huurcontract? Leg deze goed vast en bepaal tot wanneer de specifieke voorwaarden gelden. Neem daarin ook mee wat de reden is voor de tijdelijke wijziging. Wanneer zowel u als de huurder expliciet akkoord gaat, voorkomt u onduidelijkheden en eventuele discussies.
Natuurlijk denken we graag met u mee over mogelijke oplossingen. Bel ons op 013 461 20 50 of mail naar hypotheekhulp@achmea.nl. Ook uw adviseur helpt u graag.